Darbs mācību materiālu veidošanā

Viens no projekta uzdevumiem ir izstrādāt materiālus bērnu ar autismu atbalstam sporta stundās. Materiāli būs dažādi, bet pati pirmā taps rokasgrāmata un stundu plāni. Pie šī uzdevuma izpildes strādā skolas direktore Iveta Kļaviņa, konsultējoties ar pedagogiem.

Izstrādājot mācību materiālus skolēnu ar autismu atbalstam sporta stundās, ir svarīgi ņemt vērā šo skolēnu individuālās vajadzības un sporta aktivitāšu specifiku. Pirmkārt, būtiska ir izpēte un sagatavošanās – nepieciešams iepazīties ar autisma spektra traucējumu būtību, īpaši pievēršot uzmanību komunikācijas, sociālās mijiedarbības un maņu uztveres izaicinājumiem. Svarīgi sadarboties ar speciālajiem pedagogiem, ergoterapeitiem un psihologiem, kā arī iesaistīt skolēnu vecākus, lai izprastu viņu stiprās puses un izaicinājumus.

Materiālu izstrādē liela nozīme ir vizuālo materiālu izmantošanai – skaidras bildes, piktogrammas un vizuālie grafiki palīdz skolēnam saprast sporta stundas kārtību. Norādījumiem jābūt īsiem, vienkāršiem un strukturētiem secīgi pa soļiem. Noderīgi ir arī sociālie stāsti, kas sagatavo bērnu stundas norisei, piemēram, izskaidrojot, kā ģērbties, gaidīt savu kārtu vai darboties komandā.

Piemērotu aktivitāšu izvēlē jāņem vērā gan individuālās, gan komandas aktivitātes, kuras atbilst skolēna spējām un interesēm. Jāpievērš uzmanība arī sensorajām vajadzībām, izvairoties no aktivitātēm, kas var izraisīt maņu pārslodzi. Ir svarīgi izvēlēties motivējošus uzdevumus, kas skolēnam šķiet interesanti un sasniedzami.

Sporta stundu laikā ieteicams veidot paredzamu un atkārtotu iesildīšanās rutīnu, kas skolēnam rada drošības sajūtu. Ir svarīgi nodrošināt iespēju īslaicīgi atpūsties, ja skolēns jūtas pārslogots, kā arī sniegt norādījumus gan mutiski, gan vizuāli, demonstrējot praktisku piemēru. Pozitīva pastiprināšana, piemēram, uzslavas par centību un progresu, palīdz motivēt bērnu iesaistīties aktivitātēs.

Lai pārliecinātos par materiālu efektivitāti, tie jātestē sporta stundās, novērojot skolēna reakcijas, un nepieciešamības gadījumā jāveic uzlabojumi. Atgriezeniskā saite no skolotājiem, vecākiem un pašiem skolēniem palīdzēs pielāgot materiālus atbilstoši konkrētām vajadzībām. Lai nodrošinātu materiālu efektīvu izmantošanu, būtiska ir skolotāju apmācība. Tā palīdz veicināt izpratni par autismu un sniedz praktiskas iemaņas, piemēram, kā vadīt stundas, izmantojot vizuālos norādījumus un sociālos stāstus.

Šādi izstrādāti materiāli palīdzēs skolēniem ar autismu justies drošāk un aktīvāk iesaistīties sporta stundās, vienlaikus atbalstot skolotājus efektīvā stundu vadīšanā.