Erasmus + projekta “Mākslas terapija bērnu ar autismu atbalstam” skolotāju tikšanās Valmieras Gaujas krasta vidusskolā – attīstības centrā
Šī projekta galvenais mērķis – atklāt optimālos mākslas paņēmienus, metodes, ar kuru palīdzību sniegt atbalstu skolēniem ar autismu, kā arī celt skolotāju pedagoģisko meistarību, apgūstot un ikdienas praksē pielietojot dažādas mākslas terapijas formas un, manuprāt, pats svarīgākais – apmainoties ar paraugpraksi.
No 3.- 7.oktobrim mūsu skolā tikās visu projektā iesaistīto skolu koordinatori un pedagogi. Šī bija jau ceturtā tikšanās pēc kārtas. Pirmā bija Polijā, Olštinā, otrā – Ziemeļmaķedonijā, Skopjē, trešā – Grieķijā, Kavalā. Katrā tikšanās reizē ir bijis ļoti daudz interesantu aktivitāšu. Esam guvuši ieskatu Polijas, Ziemeļmaķedonijas un Grieķijas speciālās pedagoģijas sistēmās. Esam nonākuši pie secinājuma, ka mums ir vairāk kopīga nekā atšķirīgā. Diemžēl arī viena no kopīgajām tendencēm – iekļaujošā izglītība tiek realizēta visas šajās valstīs, kaut gan (kā neformāli atzīst visu valstu pārstāvji – lielākajā daļā gadījumu – nesekmīgi), jo tai nepietiek iedalīto līdzekļu.
Tā 3.oktobrī tikšanās iesākās ar skolas direktores I.Kļaviņas uzrunu projekta dalībniekiem. Direktore iepazīstināja ar skolu un pirmskolu, to programmām un aktualitātēm; demonstrēja interesantu, vispusīgu informāciju sniedzošu, emocionālu filmu par pirmskolas iestādi, tās audzēkņiem un pedagogiem.
Pēc tam katras skolas dalībnieki prezentēja projektā paveikto, dalījās savā pieredzē par to. D.Sprince un E.Auniņa prezentēja mūsu skolas darbu, īstenojot projekta mērķi. Mūsu skola izvēlējusies strādāt pie rokdarbu tēmas. Citas skolas – “Dejas”, “Teātris”, “Keramika”, “Ēdiens’’. Pēcpusdienā batikošanas radošajā darbnīcā (K.Stukāne) projekta partneriem bija iespēja batikot T- kreklu. Tādējādi krāsu prieka dzirksteli saņēma ikviens dalībnieks.
Nākamajā dienā attīstības centra metodiķe M.Krišāne bija sagatavojusi lekciju “Rokdarbi kā bērnu ar autismu vispārējās attīstības nozīmīgs faktors”. Tulkoja A.Dzērve. Pēc tam sekoja viedokļu apmaiņa un turpinājās skolu prezentācijas. Kā teica projekta koordinators Andrejs Barbirs (Andrei Barbir): “Ar nepacietību gaidu radošās darbnīcas, jo tās ir projekta interesantākā daļa”. Radošās darbnīcas ir iespēja ikvienam atklāt sevī mākslinieka vai amatnieka talantu. Piedāvājām četras radošās darbnīcas – jūras akmentiņu apgleznošanu (G.Giruca, Z.Banga), atslēgu piekariņu gatavošana, apgleznošana (A.Milere), sveču gatavošana no bišu vaska (A.Kalniņa), burciņu izrotāšana ar dekoratīviem elementiem (G.Mežule). Tā radošajās darbnīcās tapa jaukas, noderīgas lietiņas, kas priecēja pašus gatavotājus un citus. Pēcpusdienā apmeklējām Valmieras muzeju, kur gida vadībā mūsu ciemiņi iepazinās ar muzeja ekspozīciju “Mājā un sētā” un izstādi ar LMA maģistru un bakalauru darbiem – keramika, stikls, tekstils. Pēc vakariņām katras skolas pārstāvji iepazīstināja ar tautas rotaļām un dejām. Mēs demonstrējām “Tūdaliņ, tāgadiņ”, poļi – polonēzi, grieķi – sirtaki, izmēģinājām soļus rumāņu, maķedoniešu un turku melodiju ritmos.
Nākamajā dienā projekta partneri iepazinās ar speciālo pirmskolas iestādi. Ciemiņi vēroja pedagogu un audzēkņu darbošanos Dabas vides estētikas nodarbībās, kur bērni iegūst sajūtu un radošās darbības pieredzi darbā ar dabas materiāliem.
Ceturtdien D.Ramata, M.Krišāne un A.Tauriņa rādīja, kā darboties ar bērniem, izmantojot Barboletas metodi.
Radošajā darbnīcā “No sēkliņas līdz ēdienam” (I.Juste, I.Tauriņa, I.Melbārde) ikvienam bija jāpieliek roka, lai kopīgi pagatavotu ķirbju sacepumu un ķirbju zupu. Ideju pašiem ar skolēniem kopā audzēt ķirbjus, lai rudenī iegūto ražu varētu izmantot mācību procesā – dizaina un tehnoloģiju ēdienu gatavošanas stundās, aizguvām no poļu skolas. Konfekšu gatavošanas radošajā darbnīcā (A.Milere, G.Mežule) visi gatavoja konfektes no žāvētiem augļiem, ogām, medus u.c. dabīgām sastāvdaļām. Par nodarbinātību ikviens bija apmierināts. Tā neformālā gaisotnē sadarbojoties, komunicējot, apmainījāmies uzskatiem par iespējām saviem skolēniem piedāvāt pēc iespējas vairāk nodarbību ar praktisku ievirzi, tādējādi viņus labāk sagatavojot dzīvei pēc skolas beigšanas. Īpaši svarīgi tas ir skolēniem ar autismu. Mūsu projekts sekmīgi virzās uz šo mērķi.
Atvadu vakariņās katrs tikšanās dalībnieks saņēma sertifikātu – apliecinājumu par piedalīšanos visās šīs tikšanās aktivitātēs un mobilitātēs. Kā liels pārsteigums bija torte ar precīzu projekta logo. Sekoja pateicības un atvadu vārdi, aicinājums uz nākamo tikšanos – Turcijā, Mersinas skolā.
Piektdien – projekta tikšanās noslēguma dienā devāmies uz Rīgu, lai iepazītos ar vecpilsētu un apmeklētu Mākslas muzeju RĪGAS BIRŽA.
Sanāksme, kurā piedalījās 20 skolotāji no 5 projekta dalībvalstīm, noritēja veiksmīgi un tika augstu novērtēta no partneru puses.
Skolotāji gūst vērtīgu pieredzi, sadarbojoties ar kolēģiem no citām valstīm, iepazīstot to izglītības sistēmu un kultūru. Tā ir nenovērtējama iespēja paplašināt savu redzesloku un arī krāsaini brīži ikdienā.
Paldies projekta skolas koordinatorei D.Ramatai par pārdomāto, dažādām aktivitātēm piesātināto projekta tikšanās programmu. Paldies arī projekta komandai – E.Auniņai, A.Milerei, G.Mežulei, I.Justei, I.Tauriņai, I.Melbārdei, Z.Bangai, G.Girucai.
Dace Sprince
ru
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 mēneši | Šo sīkfailu iestata Youtube, lai sekotu lietotāju vēlmēm vietnēs iegultajiem Youtube videoklipiem; tā var arī noteikt, vai vietnes apmeklētājs izmanto jauno vai veco Youtube saskarnes versiju. |
YSC | Vienreizējs | YSC sīkfailu iestata Youtube, un to izmanto, lai izsekotu iegulto videoklipu skatījumus Youtube lapās. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 gadi | Šis sīkfaila nosaukums ir saistīts ar Google Universal Analytics — tas ir nozīmīgs Google biežāk izmantotā analīzes pakalpojuma atjauninājums. Šo sīkfailu izmanto, lai atšķirtu unikālos lietotājus, kā klienta identifikatoru piešķirot nejauši ģenerētu numuru. Tas ir iekļauts katrā vietnes lapas pieprasījumā un tiek izmantots, lai aprēķinātu apmeklētāju, sesiju un kampaņu datus vietņu analīzes pārskatiem. |
_gat_gtag_UA_112830567_1 | 1 minūte | Šis sīkfails ir daļa no Google Analytics un tiek izmantots, lai ierobežotu pieprasījumus (droseles pieprasījuma ātrumu). |
_gid | 1 diena | Šo sīkfailu iestata Google Analytics. Tā saglabā un atjaunina unikālo vērtību katrai apmeklētajai lapai un tiek izmantota, lai uzskaitītu un izsekotu lapas skatījumus. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
NID | 6 mēneši un 3 dienas | Šo sīkfailu iestata uzņēmums DoubleClick (kas pieder uzņēmumam Google), lai palīdzētu izveidot jūsu interešu profilu un rādītu jums atbilstošas reklāmas citās vietnēs. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 mēneši | Šo sīkfailu iestata GDPR Cookie Consent spraudnis. Sīkfails tiek izmantots, lai saglabātu lietotāju piekrišanu sīkfailiem kategorijā “Analytics”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 mēneši | Sīkfails tiek iestatīts saskaņā ar GDPR sīkfailu piekrišanu, lai reģistrētu lietotāja piekrišanu attiecībā uz sīkfailiem kategorijā "Funkcionālais". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 mēneši | Šo sīkfailu nosaka GDPR sīkfailu piekrišanas spraudnis. Šī sīkdatne tiek izmantota, lai saglabātu lietotāja piekrišanu attiecībā uz kategorijas "Nepieciešams" sīkfailiem. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 mēneši | Šo sīkfailu nosaka GDPR sīkfailu piekrišanas spraudnis. Šis sīkfails tiek izmantots, lai saglabātu lietotāja piekrišanu attiecībā uz sīkfailiem kategorijā "Citi. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 mēneši | Šo sīkfailu nosaka GDPR sīkfailu piekrišanas spraudnis. Šis sīkfails tiek izmantots, lai saglabātu lietotāja piekrišanu sīkfailiem kategorijā "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 mēneši | Sīkfails tiek iestatīts ar GDPR sīkfailu piekrišanas spraudni un tiek izmantots, lai saglabātu, vai lietotājs ir piekritis sīkfailu izmantošanai. Tajā netiek saglabāti nekādi personas dati. |