9.b klases projekts “Taisa, maisa, cepina!”

Kad tika izsludināts Valmieras novada pašvaldības jauniešu iniciatīvu projektu konkurss, 9.b klasei nebija ilgi jādomā – piedalīsimies! Plānošanas process bija ļoti garš, tāpat arī rezultātu gaidīšana, taču beidzot pienāca priecīgā ziņa, ka projekts ir apstiprināts!

Darbnīcās “Kūciņa uz kociņa” un “Uzcep savu picu” skolēni praktiski darbojās, apguva dažādu valstu ēdienu pagatavošanas kultūru, kā arī iepazina ēdienu vēsturisko izcelsmi un valstu tradīcijas. Aktivitātes veicināja skolēnu interesi par svešvalodām, ģeogrāfiju, mākslu un kultūru, nodrošinot dabisku starppriekšmetu integrāciju.

Darbojoties nelielās grupās, jaunieši mācījās sadarboties, plānot procesu, dalīt pienākumus un kopīgi rast risinājumus, kas būtiski stiprināja arī sociālās un uzņēmējspēju prasmes. Radošie uzdevumi (ēdienu noformēšana, prezentēšana) sekmēja estētiskās gaumes attīstību.

Plānotie projekta rezultāti ir panākti ļoti augstā līmenī:

  • Skolēni iepazina dažādu valstu kulinārijas tradīcijas, izmantojot gan praktisku darbošanos, gan teorētisku informāciju darbnīcu ievadā.
  • Tika attīstītas ēdienu gatavošanas prasmes, tostarp darba gaita virtuvē, higiēna, sastāvdaļu sagatavošana un gatavošanas tehnoloģijas.
  • Uzlabojās radošās un dizaina prasmes, veidojot vizuāli pievilcīgus ēdienus un izvēloties noformējumu.
  • Stiprināta sadarbība un komandas darbs, jo uzdevumi tika veikti grupās.
  • Veicināta starppriekšmetu integrācija, nodrošinot sasaisti ar kultūru, svešvalodām, ģeogrāfiju, mājturību un mākslu.
  • Attīstītas uzņēmējspējas, īpaši izstrādājot receptes, analizējot izmaksas un prezentējot gala produktu.

Skolēnu atsauksmes un darbnīcu laikā novērotā iesaiste apliecina, ka aktivitātes bija saistošas, praktiski noderīgas un veicināja pašvadītas mācīšanās prasmes.

  • Skolēni uzlaboja digitālās prasmes, meklējot interneta resursos iespējamās meistarklases Valmierā un tās apkārtnē, kā arī receptes.
  • Skolēni uzlaboja savas komunikācijas prasmes gan starp komandas biedriem, gan arī ar pieaugušajiem ārpus skolas – paši meklēja kontaktinformāciju, zvanīja potenciālajiem meistarklašu nodrošinātājiem, sastādīja un izmēģināja telefonsarunu norisi.
  • Dalībnieki atzina, ka visvairāk ir paticis ēst sagatavotos ēdienus, taču ir pārsteigti, cik ļoti ir bijis vērtīgi un interesanti pārvarēt grūtības, sadalīt pienākumus savā starpā, plānot un īstenot projektu, kalkulēt budžetu, iegādāties pārtikas produktus, sadarboties vienam ar otru, dalīties ar idejām.
  • Skolēni atzina, ka visgrūtāk ir bijis saprast un saplānot laika grafiku, taču tas ar pedagogu palīdzību izdevās.
  • Projekta norises laikā skolā viesojās arī programmas Erasmus+ pedagogi no Itālijas un Spānijas skolām, un šiem pedagogiem dalībnieki dalījās ar pagatavoto ēdienu un stāstu par pašu izstrādāto projektu.

Skolēni tika informēti par, iespējams, Valmieras novada pašvaldības izsludinātu jauniešu iniciatīvu projektu 2026.gada pavasarī ar piezīmi, ka jaunajam projektam būs nepieciešams pārdomāt ilgtspēju. Lai projekta rezultāti būtu noderīgi ne vien pašiem, bet arī citiem skolēniem un apkārtējai sabiedrībai. Skolēni jau izteica vairākas vērtīgas idejas, ko varētu īstenot. Paldies Valmieras novada pašvaldībai par sniegto finansiālo atbalstu un iedrošinājumu!

Projekts īstenots Valmieras novada pašvaldības organizētā jauniešu iniciatīvas projektu konkursa ietvaros ar Valmieras novada pašvaldības atbalstu.